Zespół Szkół w Repkach
Warsztaty profilaktyczne.
Uczniowie Zespołu Szkół w Repkach w dniach od 2 listopada do 26 listopada 2021 roku uczestniczyli w warsztatach, których pierwsza część dotyczyła Samooceny.
Celem warsztatów było kształtowanie pozytywnej samooceny u ucznia oraz uświadomienie mu jego mocnych i słabych stron.
Po przeprowadzonych warsztatach uczeń potrafi określać jakie są jego zainteresowania, jakie są jego mocne i słabe strony. Potrafi wymienić powody, dla których lubi siebie, nie porównując się z innymi. Jest świadomy, że pewnych swoich wad nie da się zmienić i trzeba je w pełni pokochać i zaakceptować.
Uczeń potrafi szanować siebie i swoje potrzeby bardziej, niż negatywne oceniające zdanie innych na jego temat. Wie czym jest samoocena, co może ją obniżać, a co pozytywnie (zdrowo) wzmacniać.
Na warsztatach dzieci dowiedziały się również m.in., że:
- nie należy porównywać się z innymi, gdyż każdy z osobna jest wyjątkowym i wartościowym człowiekiem. Że to jak postrzegamy siebie i swoje ciało wpływa na całokształt naszej samooceny. W nawiązaniu do tego tematu, został poruszony wątek wpływu social media, który może sprzyjać rozwojowi niskiej samooceny, zazdrości, złości czy depresji.
- należy stawiać sobie realne oczekiwania wobec siebie, gdyż poprzeczka postawiona za wysoko na dany moment może niekorzystnie wpłynąć na samoocenę
- negatywne doświadczenia wcale nie świadczą o nas źle, że każdy z nas popełnia błędy
- dbanie o swoje zdrowie oraz aktywność fizyczna odgrywa ogromną rolę w lepszym samopoczuciu
- pasja i hobby pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie, a tym samym dodają nam motywacji do ciągłego rozwoju i chęci stawiania sobie nowych celów.
Druga część warsztatów dotyczyła Mindfulness z ang. Uważność.
Celem warsztatów było kształtowanie uważnego umysłu, który potrafi świadomie kierować swoją uwagą i emocjami, skupiając się na tym co dzieje się tu i teraz. Uczeń ma większą świadomość swoich zmysłów. Nabywa umiejętność wsłuchiwania się w to co sygnalizuje mu jego umysł, ciało i emocje podczas stresu lub strachu. Wie jak obniżyć poziom stresu/strachu.
Na przeprowadzonych warsztatach uczeń dowiedział się jak rozpoznawać i nazywać emocje stresu i strachu. Ponadto dowiedział się co jest przyczyną powstawania emocji i jak powstrzymywać się od emocjonalnego reagowania.
Poznał techniki:
- Świadomego oddychania, która praktykowana ma na celu polepszenie samopoczucia oraz obniżenie poziomu strachu lub stresu
- Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona, która regularnie stosowana w sytuacjach stresu/lęku pozwala zredukować dyskomfort napięcia ciała poprzez napinanie i rozluźnianie mięśni i odczuwaniu różnicy tych napięć
- Trening wizualizacji, który praktykowany pomaga poczuć się spokojnie i zrelaksowanie, wolnym od lęku i niepokoju.
- Ćwiczenie wdzięczności, które codziennie praktykowane pozytywnie nastawia do życia