Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 marca 2020

Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne

 

  1. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym mają charakter przejściowy.
  2. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym/na odległość wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
  3. Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności na czas nauki zdalnej ujęte są w aneksach do kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów.
  4. Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w statucie Zespołu Szkół w Repkach.
  5. O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny. Oceny proponowane podawane są w dzienniku elektronicznym.
  6. Zmiany w wagach ocen: waga testu on-line traktowanego, jako sprawdzian to 2, kartkówka online w formie testu – 2, odpowiedź ustna przed kamerką – 4,
  7.  Odpowiedź ustna: uczeń umawia się na odpowiedź ustną w czasie konsultacji on-line/telefoniczną z własnej inicjatywy lub z inicjatywy nauczyciela. Nauczyciel powiadamia ucznia o tym na Librusie lub w czasie lekcji on-line. Podaje zagadnienia, które uczeń powinien powtórzyć. Jeśli uczeń nie stawi się bez usprawiedliwienia na konsultacjach traktowane jest to, jako nieprzygotowanie i skutkuje oceną niedostateczną.  Uczeń może być pytany na lekcji na zwykłych zasadach.

Aneks do kryteriów oceniania z matematyki – matematyka – nauczanie zdalne

  1. Zdalna realizacja treści z podstawy programowej odbywać się będzie z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
  2. Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
    • testy na platformach (wcześniejsza informacja o terminie i  zakresie materiału, w celu rezerwacji dostępu do komputera – dostęp do testu tylko raz, w wyznaczonym czasie), w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do napisania go z danego materiału w formie papierowej w ustalonym przez nauczyciela  terminie w momencie powrotu do szkoły
    • wykonane zadania, karty pracy przesyłane są przez uczniów na nośnik wskazany przez nauczyciela w określonym terminie (e-mail podany przez nauczyciela). Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać.
  1. Pozostałe ustalenia są zgodne z wcześniej podanymi kryteriami oceniania (wrzesień 2019).

Aneks do przedmiotowego system oceniania SP 4-8 języki obce– nauka zdalna:

Uczniowie podczas trwania zdalnego nauczania w szkole będą oceniani za:

– zadania domowe, prace pisemne, karty pracy, skany, nagrania, testy, kartkówki, odpowiedzi ustne.

  1. Aktywność na czas zajęć poza szkołą nie przydziela się.
  2. Nieprzygotowanie – czyli nieodesłanie w terminie zadania zleconego przez nauczyciela. Nieprzesłanie do nauczyciela zleconego zadania we wskazanym terminie, traktowane jest każdorazowo jako nieprzygotowanie do zajęć, za które uczeń otrzymuje „-‘ (minus). Brak reakcji na wysłane zadanie skutkuje oceną niedostateczną.
  3. Za odesłane zadania uczeń może otrzymać ocenę cząstkową lub „+”. Uczeń, który otrzyma trzy „+” (plusy)  otrzymuje ocenę cząstkową, ale nie wyższą niż 4 (dobry).
  4. Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian dopóki uczniowie nie wrócą do szkoły.
  5. Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadnie otrzymane w czasie e- nauczania w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela.

Aneks do kryteriów oceniania – przedmioty przyrodnicze – nauka zdalna

  1. Oceny wystawiane są zgodnie z obowiązującym w szkole systemem wagowym, a oceny cząstkowe zgodnie z obowiązującym systemem
  2. Uczeń może wykazać się swoją wiedzą poprzez:
    • Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.) wyznaczonych przez nauczyciela na stronie szkoły a następnie przesłanie ich na wyznaczony przez nauczyciela adres mailowy lub grupę społecznościową, komunikator itp.
    • Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.), które dołączone są jako załączniki do wiadomości na Librusie
    • Wykonanie zadań na platformach edukacyjnych
    • Rozwiązywanie testów powtórkowych i ćwiczeniowych na platformie e-nauczanie
    • Rozwiązywanie testów sprawdzających wiedzę (kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych) na platformie e-nauczanie
      • Informacja na temat testów sprawdzających wiedzę umieszczana będzie zawsze w poniedziałek do godz. 10.00. Określona zostanie dokładna data i godzina testu (oraz czas jaki będzie przeznaczony na test np. 15 min) tak aby uczniowie mogli dostosować potrzebę skorzystania z komputera do innych domowników.
      • Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian) zobowiązany jest do napisania testu w formie papierowej w ustalonym terminie przez nauczyciela
      • Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe, co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.
      • Uczeń może poprawić każdą ocenę z testów sprawdzających wiedzę tylko jeden raz (w ciągu 2 tygodni od jej uzyskania). Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec poszczególnych semestrów brane są pod uwagę obydwie oceny (uzyskane w pierwszym terminie i z poprawy).
      • Nie poprawia się ocen z kart pracy.
      • Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródeł) – plagiat, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy

Aneks do kryteriów oceniania język polski – ocenianie w trybie zdalnego nauczania

  1. Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian.
  2. Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonać w zeszycie wskazane ćwiczenia.
  3. Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z oceną niedostateczną. Prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną.
  4. Nauczyciel może przygotować test na platformie e-nauczanie i będzie on wtedy na ocenę.
  5. Poprawa ocen- uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w ciągu dwóch tygodni.
  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności oraz zaangażowanie ucznia.
  2. O zakresie wymagań edukacyjnych, kryteriach i sposobach oceniania oraz trybie poprawiania oceny nauczyciel informuje ucznia poprzez elektroniczny Librus
  3. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Brany jest również pod uwagę dostęp ucznia do urządzeń telekomunikacyjnych.
  4. Oceny są wyrażone w sześciostopniowej skali – od 1 do 6.
  5. Ocenianie, sprawdzanie oraz potwierdzanie wykonania zadań odbywa się poprzez: załączniki drogą elektroniczną, zdjęcia, zrzuty ekranu, lekcje online, samodzielne prace pisemne i projektowe uczniów.
  6. Ocenianie bieżące ma za zadanie umożliwić (w drodze zdalnego nauczania):
  7. a) informowanie ucznia o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz postępach,
  8. b) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
  9. c) wskazywanie uczniowi mocnych i słabych stron, a przede wszystkim sposobów pracy nad nimi,
  10. d) planowanie rozwoju ucznia, rozwijania jego uzdolnień, pokonywania ewentualnych trudności,
  11. e) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce
  12. W przypadku szczególnych trudności w zakresie opanowania bieżącego materiału nauczyciel umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:
  13. a) przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia,
  14. b) oferta dodatkowych kart pracy, zadań i ćwiczeń pozwalających na przezwyciężenie trudności,
  15. c) konsultacje on-line z nauczycielem przedmiotu.
  16. Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.
  17. Formy sprawdzania osiągnięć ucznia:
  • zdalne sprawdziany pisemne
  • praca ucznia na lekcji on-line;
  • samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie przedmiotowym, w zeszycie ćwiczeń, edytorze tekstu-dla dzieci ze stwierdzoną przez PPP dysleksją);
  • wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie podczas lekcji on-line;
  • wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych programem nauczania;
  • czytanie;
  • aktywność;
  • zdalne dyktanda.

Aneks do kryteriów oceniania nauczanie początkowe – nauczania zdalne

  1. W okresie zdalnego nauczania nauczyciel ocenia prace ucznia z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
  2. Każdy nauczyciel wybiera dowolną i dogodną formę pracy i informuje rodziców i uczniów o wybranej metodzie pracy. W okresie tym nauczyciel monitoruje i realizuje podstawę programową.
  3. W okresie zdalnego nauczania nauczyciel wystawia min jedną ocenę w tygodniu jednak nie więcej niż trzy.
  1. Prace uczniów mogą być przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych, w określonym przez nauczyciela terminie, na określony adres lub komunikator. 

 

Aneks do kryteriów oceniania – wychowanie fizyczne – nauczania zdalne

Praca zdalna w wychowaniu fizycznym realizowana będzie z części podstawy programowej, zaliczamy do niej elementy edukacji zdrowotnej, przepisy gier zespołowych, historie Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i starożytnej. Wszystkie wiadomości dla uczniów będą przekazywane w formie plakatów, prezentacji, konspektów oraz filmów instruktażowo-pokazowych. Uczniowie będą ocenianie za zadane referaty, mini – prezentacje lub odpowiedzi z quizów wyżej wymienionych elementów podstawy programowej.

Aneks do kryteriów oceniania – religia – nauczania zdalne

  1. Zadania (w rozsądnej ilości) będą określone i ocenianie w kategoriach: obowiązkowe i dla chętnych,
  2. Oceny zachowują swoją pierwotną wagę,
  3. Zadania mogą być przez uczniów przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych w określonym przez nauczyciela terminie i na wyznaczony adres, komunikator itp.
  4. Uczeń może poprawić każdą ocenę za „zdalne zadanie” do wskazanego przez nauczyciela terminu, gdyby kwarantanna się znacznie przedłużyła)
  5. Uczeń chętny do wykonania  dodatkowej pracy na wyższa ocenę umawia się z nauczycielem.
  6. Nauczyciel podaje temat i wyznacza termin oddania/wysłania tej pracy.
  7. Opracowania uczniów muszą mieć wskazane źródła.

Aneks do kryteriów oceniania – historia i wos – nauczania zdalne

  • oceniane będą karty pracy (zdjęcia lub skany), zadania z mapami, odpowiedzi na pytania przesyłane drogą mailową we wskazanym terminie, zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
  • odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji online,
  • testy na platformie e-nauczanie udostępnione przez nauczyciela we wskazanym czasie,
  • dłuższe wypowiedzi pisemne na zadany temat zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
  • wszystkie prace muszą mieć bibliografię, prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną,
  • uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z oceną niedostateczną
  • uczeń umawia się na odpowiedź ustną w czasie konsultacji z własnej inicjatywy lub z inicjatywy nauczyciela. Nauczyciel powiadamia ucznia o tym na Librusie lub w czasie lekcji on-line. Podaje zagadnienia, które uczeń powinien powtórzyć. Jeśli uczeń nie stawi się bez usprawiedliwienia na konsultacjach traktowane jest to, jako nieprzygotowanie i skutkuje oceną niedostateczną.
  • Praca domowa – uczeń może otrzymać ocenę (5 albo 4) jeśli uczeń wyczerpał temat, napisał ją własnymi słowami, nie ściągnął bezpośrednio z internetu, dostarczył ją w terminie, jeśli praca jest krótka, nie wyczerpuje tematu lub jest przesłana po terminie- uczeń otrzymuje „+” (plus). Czwarty plus to ocena, ale nie wyższa niż 4.
  • Projekty, prezentacje- przy wystawianiu oceny brane jest pod uwagę: ujęcie tematu, sposób przedstawienia, terminowość.
  • Aktywność w czasie lekcji na żywo-możliwość wystawienia oceny jeśli uczeń się często zgłasza

 

Aneks do kryteriów oceniania – plastyka – nauczania zdalne

  1. Uczeń ma do wykonania pracę plastyczną, której tematyka i sposób wykonania zostanie podany w formatce na dysku szkoły. Termin wykonania – 2 tygodnie. Pracę należy podpisać na pierwszej stronie, wyraźnie, drukowanymi literami: imię, nazwisko, klasa, zrobić zdjęcie i wysłać na adres email wskazany przez nauczyciela.
  2. Uczniowie będą oceniani za zgodność prac plastycznych z tematem, pomysłowość ,estetykę prac, użycie ciekawych, nietypowych materiałów i narzędzi do ich wykonania, oraz za oryginalność  realizacji tematu, samodzielność i  zaangażowanie.

Aneks do kryteriów oceniania – technika, muzyka – nauczania zdalne

Muzyka

  1. Uczniowie zapoznają się z podanymi zagadnieniami na podstawie linków do stron internetowych, sporządzają krótkie notatki w zeszycie wg pytań zadanych w formatkach lekcji, które zostaną ocenione po powrocie do szkoły.
  2. Wykonanie piosenek przesłanych za pomocą linków do melodii i tekstów uczniowie będą mogli zaliczyć po powrocie do szkoły.
  3. Przy ocenianiu ucznia, nauczyciel zwraca uwagę na wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązku wynikającego ze specyfiki zajęć. Za dodatkowe prace przesyłane na email ,nauczyciel nagradza ucznia dodatkowymi ocenami.
  4. Uczniowie będą oceniani za wykonane zadania, zgodne z tematami lekcji, wyznaczonymi przez nauczyciela; śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki wg. podanych linków i opisywanie wrażeń, własnych odczuć [robią zdjęcie zeszytu i wysyłają na wskazany przez nauczyciela adres e-mail lub wypowiedz ustną podczas rozmowy telefonicznej  lub lekcji online].  
  5.  Za śpiewanie piosenek [indywidualne i grupowe], podczas lekcji online przy akompaniamencie nauczyciela. Prace dodatkowe jak; wysyłanie filmików własnych tzw. koncertów [śpiewu, gry na gitarze, pianinie i innych instrumentach}, będzie oceniane dodatkowo i nie jest to obowiązkowe.
  6. Przy ocenianiu, nauczyciel zwraca uwagę na zaangażowanie ucznia, wysiłek włożony w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

 

Technika

  1. Ocenianie ma na celu:
  • monitorowanie pracy ucznia
  • przekazywanie informacji odnoszących się do uzyskiwanych przez niego efektów
  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
  • motywowanie go do dalszych postępów w nauce
  1. Zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciel kontaktuje się z uczniami poprzez:
  • e-dziennik,
  • serwis Google (gmail)
  • classroom
  • zasoby internetowe (https://epodreczniki.pl, https://youtube.com)
  • inne, wybrane przez nauczyciela narzędzie do nauki zdalnej.
  1. Nauczyciel uwzględnia pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i w miarę możliwości dostosuje sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności do indywidualnych sytuacji.
  2. Nauczyciel bierze pod uwagę w ocenianiu przede wszystkim aktywność, systematyczność i postępy ucznia.
  3. Podstawowym narzędziem pracy na odległość jest Google Classroom jako obszar roboczy do współpracy uczniów i nauczycieli oraz gromadzenia zadań.
  4. Każdy uczeń ma możliwość konsultowania z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach konsultacji online lub dodatkowo w innych terminach ustalonych z nauczycielem.
  5. Każdy rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach wynikających z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, przy wykorzystaniu e-dziennika.
  6. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
  • odpowiedzi pisemne
  • aktywność
  • samodzielne uzupełnianie przez ucznia karty pracy lub ćwiczeń
  • testy online
  • prace wytwórcze
  • pomysły zainicjowane ze strony ucznia
  1. Oceny uzyskane przez uczniów nauczyciel systematycznie wpisuje do dziennika elektrycznego.
  2. Jeżeli czasowo z przyczyn losowych uczeń nie miał dostępu do materiałów, to zlecone zadania należy wykonać w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
  3. Brak oddania/wysłania pracy skutkuje oceną niedostateczną.
  4. Uczeń ma prawo poprawić ocenę, wówczas obie oceny liczone są do średniej.

Informatyka

  1. Ocenianie ma na celu:
  • monitorowanie pracy ucznia
  • przekazywanie informacji odnoszących się do uzyskiwanych przez niego efektów
  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
  • motywowanie go do dalszych postępów w nauce
  1. Zadania dydaktyczne będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciel kontaktuje się z uczniami poprzez:
  • e-dziennik,
  • serwis Google (gmail)
  • classroom
  • zasoby internetowe (https://epodreczniki.pl, https://youtube.com)
  • inne, wybrane przez nauczyciela narzędzie do nauki zdalnej.
  1. Nauczyciel będzie uwzględniał pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i w miarę możliwości dostosuje sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności do indywidualnych sytuacji.
  2. Nauczyciel weźmie pod uwagę w ocenianiu przede wszystkim aktywność, systematyczność i postępy ucznia.
  3. Podstawowym narzędziem pracy na odległość będzie Google Classroom jako obszar roboczy do współpracy uczniów i nauczycieli oraz gromadzenia zadań.
  4. Każdy uczeń ma możliwość konsultowania z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach konsultacji online lub dodatkowo w innych terminach ustalonych z nauczycielem. Nauczyciel udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  5. Każdy rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia, codziennie w godzinach wynikających z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, przy wykorzystaniu e-dziennika.
  6. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
  • odpowiedzi pisemne
  • aktywność
  • samodzielne uzupełnianie przez ucznia karty pracy lub ćwiczeń
  • testy online
  • prace wytwórcze
  • pomysły zainicjowane ze strony ucznia
  1. Oceny uzyskane przez uczniów nauczyciel systematycznie wpisuje do dziennika elektrycznego zgodnie z WSO.
  2. Jeżeli czasowo z przyczyn losowych uczeń nie miał dostępu do materiałów, to zlecone zadania należy wykonać w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
  3. Brak oddania/wysłania pracy skutkuje oceną niedostateczną.
  4. Uczeń ma prawo poprawić ocenę, wówczas obie oceny liczone są do średniej.
  5. Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródła)-plagiat, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy.

 

Ocenianie zachowania

  1. W czasie nauczania zdalnego nie dokonuje się śródokresowej oceny zachowania.

 

  1. Roczna ocena zachowania wystawiona będzie na podstawie:

 

  1. dwóch dokonanych w tym roku szkolnym ocen zachowania;

 

  1. oceny udziału, zaangażowania, systematyczności, aktywności i właściwych postaw podczas nauczania zdalnego;

 

  1. aktywności i kultury zachowania podczas korzystania z komunikatorów i lekcji on-line.

 

  1. Nauczyciele zobowiązani są do bieżącej informacji na temat zachowania uczniów.

 

  1. W przypadku zagrożenia ucznia oceną nieodpowiednią lub naganną zachowania, rodzic ma być poinformowany na miesiąc przed radą klasyfikacyjną.

 

 

Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny