Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym mają charakter przejściowy.
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym/na odległość wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
- Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności na czas nauki zdalnej ujęte są w aneksach do kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w statucie Zespołu Szkół w Repkach.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły poprzez dziennik elektroniczny. Oceny proponowane podawane są w dzienniku elektronicznym.
- Zmiany w wagach ocen: waga testu on-line traktowanego, jako sprawdzian to 2, kartkówka online w formie testu – 2, odpowiedź ustna przed kamerką – 4,
- Odpowiedź ustna: uczeń umawia się na odpowiedź ustną w czasie konsultacji on-line/telefoniczną z własnej inicjatywy lub z inicjatywy nauczyciela. Nauczyciel powiadamia ucznia o tym na Librusie lub w czasie lekcji on-line. Podaje zagadnienia, które uczeń powinien powtórzyć. Jeśli uczeń nie stawi się bez usprawiedliwienia na konsultacjach traktowane jest to, jako nieprzygotowanie i skutkuje oceną niedostateczną. Uczeń może być pytany na lekcji na zwykłych zasadach.
Aneks do kryteriów oceniania z matematyki – matematyka – nauczanie zdalne
- Zdalna realizacja treści z podstawy programowej odbywać się będzie z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
- Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
- testy na platformach (wcześniejsza informacja o terminie i zakresie materiału, w celu rezerwacji dostępu do komputera – dostęp do testu tylko raz, w wyznaczonym czasie), w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do napisania go z danego materiału w formie papierowej w ustalonym przez nauczyciela terminie w momencie powrotu do szkoły
- wykonane zadania, karty pracy przesyłane są przez uczniów na nośnik wskazany przez nauczyciela w określonym terminie (e-mail podany przez nauczyciela). Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać.
- Pozostałe ustalenia są zgodne z wcześniej podanymi kryteriami oceniania (wrzesień 2019).
Aneks do przedmiotowego system oceniania SP 4-8 języki obce– nauka zdalna:
Uczniowie podczas trwania zdalnego nauczania w szkole będą oceniani za:
– zadania domowe, prace pisemne, karty pracy, skany, nagrania, testy, kartkówki, odpowiedzi ustne.
- Aktywność na czas zajęć poza szkołą nie przydziela się.
- Nieprzygotowanie – czyli nieodesłanie w terminie zadania zleconego przez nauczyciela. Nieprzesłanie do nauczyciela zleconego zadania we wskazanym terminie, traktowane jest każdorazowo jako nieprzygotowanie do zajęć, za które uczeń otrzymuje „-‘ (minus). Brak reakcji na wysłane zadanie skutkuje oceną niedostateczną.
- Za odesłane zadania uczeń może otrzymać ocenę cząstkową lub „+”. Uczeń, który otrzyma trzy „+” (plusy) otrzymuje ocenę cząstkową, ale nie wyższą niż 4 (dobry).
- Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian dopóki uczniowie nie wrócą do szkoły.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadnie otrzymane w czasie e- nauczania w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela.
Aneks do kryteriów oceniania – przedmioty przyrodnicze – nauka zdalna
- Oceny wystawiane są zgodnie z obowiązującym w szkole systemem wagowym, a oceny cząstkowe zgodnie z obowiązującym systemem
- Uczeń może wykazać się swoją wiedzą poprzez:
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.) wyznaczonych przez nauczyciela na stronie szkoły a następnie przesłanie ich na wyznaczony przez nauczyciela adres mailowy lub grupę społecznościową, komunikator itp.
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.), które dołączone są jako załączniki do wiadomości na Librusie
- Wykonanie zadań na platformach edukacyjnych
- Rozwiązywanie testów powtórkowych i ćwiczeniowych na platformie e-nauczanie
- Rozwiązywanie testów sprawdzających wiedzę (kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych) na platformie e-nauczanie
- Informacja na temat testów sprawdzających wiedzę umieszczana będzie zawsze w poniedziałek do godz. 10.00. Określona zostanie dokładna data i godzina testu (oraz czas jaki będzie przeznaczony na test np. 15 min) tak aby uczniowie mogli dostosować potrzebę skorzystania z komputera do innych domowników.
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian) zobowiązany jest do napisania testu w formie papierowej w ustalonym terminie przez nauczyciela
- Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe, co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę z testów sprawdzających wiedzę tylko jeden raz (w ciągu 2 tygodni od jej uzyskania). Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec poszczególnych semestrów brane są pod uwagę obydwie oceny (uzyskane w pierwszym terminie i z poprawy).
- Nie poprawia się ocen z kart pracy.
- Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródeł) – plagiat, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy
Aneks do kryteriów oceniania język polski – ocenianie w trybie zdalnego nauczania
- Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian.
- Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonać w zeszycie wskazane ćwiczenia.
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z oceną niedostateczną. Prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną.
- Nauczyciel może przygotować test na platformie e-nauczanie i będzie on wtedy na ocenę.
- Poprawa ocen- uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w ciągu dwóch tygodni.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności oraz zaangażowanie ucznia.
- O zakresie wymagań edukacyjnych, kryteriach i sposobach oceniania oraz trybie poprawiania oceny nauczyciel informuje ucznia poprzez elektroniczny Librus
- Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Brany jest również pod uwagę dostęp ucznia do urządzeń telekomunikacyjnych. - Oceny są wyrażone w sześciostopniowej skali – od 1 do 6.
- Ocenianie, sprawdzanie oraz potwierdzanie wykonania zadań odbywa się poprzez: załączniki drogą elektroniczną, zdjęcia, zrzuty ekranu, lekcje online, samodzielne prace pisemne i projektowe uczniów.
- Ocenianie bieżące ma za zadanie umożliwić (w drodze zdalnego nauczania):
- a) informowanie ucznia o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz postępach,
- b) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
- c) wskazywanie uczniowi mocnych i słabych stron, a przede wszystkim sposobów pracy nad nimi,
- d) planowanie rozwoju ucznia, rozwijania jego uzdolnień, pokonywania ewentualnych trudności,
- e) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce
- W przypadku szczególnych trudności w zakresie opanowania bieżącego materiału nauczyciel umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:
- a) przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia,
- b) oferta dodatkowych kart pracy, zadań i ćwiczeń pozwalających na przezwyciężenie trudności,
- c) konsultacje on-line z nauczycielem przedmiotu.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Formy sprawdzania osiągnięć ucznia:
- zdalne sprawdziany pisemne
- praca ucznia na lekcji on-line;
- samodzielna praca domowa ucznia (pisemna praca w zeszycie przedmiotowym, w zeszycie ćwiczeń, edytorze tekstu-dla dzieci ze stwierdzoną przez PPP dysleksją);
- wypowiedzi ustne: odpowiedzi na pytania, opowiadanie podczas lekcji on-line;
- wypowiedzi pisemne: odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie ćwiczeń, redagowanie tekstów użytkowych i form wypowiedzi przewidzianych programem nauczania;
- czytanie;
- aktywność;
- zdalne dyktanda.
Aneks do kryteriów oceniania nauczanie początkowe – nauczania zdalne
- W okresie zdalnego nauczania nauczyciel ocenia prace ucznia z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
- Każdy nauczyciel wybiera dowolną i dogodną formę pracy i informuje rodziców i uczniów o wybranej metodzie pracy. W okresie tym nauczyciel monitoruje i realizuje podstawę programową.
- W okresie zdalnego nauczania nauczyciel wystawia min jedną ocenę w tygodniu jednak nie więcej niż trzy.
- Prace uczniów mogą być przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych, w określonym przez nauczyciela terminie, na określony adres lub komunikator.
Aneks do kryteriów oceniania – wychowanie fizyczne – nauczania zdalne
Praca zdalna w wychowaniu fizycznym realizowana będzie z części podstawy programowej, zaliczamy do niej elementy edukacji zdrowotnej, przepisy gier zespołowych, historie Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i starożytnej. Wszystkie wiadomości dla uczniów będą przekazywane w formie plakatów, prezentacji, konspektów oraz filmów instruktażowo-pokazowych. Uczniowie będą ocenianie za zadane referaty, mini – prezentacje lub odpowiedzi z quizów wyżej wymienionych elementów podstawy programowej.
Aneks do kryteriów oceniania – religia – nauczania zdalne
- Zadania (w rozsądnej ilości) będą określone i ocenianie w kategoriach: obowiązkowe i dla chętnych,
- Oceny zachowują swoją pierwotną wagę,
- Zadania mogą być przez uczniów przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych w określonym przez nauczyciela terminie i na wyznaczony adres, komunikator itp.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę za „zdalne zadanie” do wskazanego przez nauczyciela terminu, gdyby kwarantanna się znacznie przedłużyła)
- Uczeń chętny do wykonania dodatkowej pracy na wyższa ocenę umawia się z nauczycielem.
- Nauczyciel podaje temat i wyznacza termin oddania/wysłania tej pracy.
- Opracowania uczniów muszą mieć wskazane źródła.
Aneks do kryteriów oceniania – historia i wos – nauczania zdalne
- oceniane będą karty pracy (zdjęcia lub skany), zadania z mapami, odpowiedzi na pytania przesyłane drogą mailową we wskazanym terminie, zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
- odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji online,
- testy na platformie e-nauczanie udostępnione przez nauczyciela we wskazanym czasie,
- dłuższe wypowiedzi pisemne na zadany temat zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
- wszystkie prace muszą mieć bibliografię, prace niesamodzielne będą oceniane na ocenę niedostateczną,
- uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z oceną niedostateczną
- uczeń umawia się na odpowiedź ustną w czasie konsultacji z własnej inicjatywy lub z inicjatywy nauczyciela. Nauczyciel powiadamia ucznia o tym na Librusie lub w czasie lekcji on-line. Podaje zagadnienia, które uczeń powinien powtórzyć. Jeśli uczeń nie stawi się bez usprawiedliwienia na konsultacjach traktowane jest to, jako nieprzygotowanie i skutkuje oceną niedostateczną.
- Praca domowa – uczeń może otrzymać ocenę (5 albo 4) jeśli uczeń wyczerpał temat, napisał ją własnymi słowami, nie ściągnął bezpośrednio z internetu, dostarczył ją w terminie, jeśli praca jest krótka, nie wyczerpuje tematu lub jest przesłana po terminie- uczeń otrzymuje „+” (plus). Czwarty plus to ocena, ale nie wyższa niż 4.
- Projekty, prezentacje- przy wystawianiu oceny brane jest pod uwagę: ujęcie tematu, sposób przedstawienia, terminowość.
- Aktywność w czasie lekcji na żywo-możliwość wystawienia oceny jeśli uczeń się często zgłasza
Aneks do kryteriów oceniania – plastyka – nauczania zdalne
- Uczeń ma do wykonania pracę plastyczną, której tematyka i sposób wykonania zostanie podany w formatce na dysku szkoły. Termin wykonania – 2 tygodnie. Pracę należy podpisać na pierwszej stronie, wyraźnie, drukowanymi literami: imię, nazwisko, klasa, zrobić zdjęcie i wysłać na adres email wskazany przez nauczyciela.
- Uczniowie będą oceniani za zgodność prac plastycznych z tematem, pomysłowość ,estetykę prac, użycie ciekawych, nietypowych materiałów i narzędzi do ich wykonania, oraz za oryginalność realizacji tematu, samodzielność i zaangażowanie.
Aneks do kryteriów oceniania – technika, muzyka – nauczania zdalne
Muzyka
- Uczniowie zapoznają się z podanymi zagadnieniami na podstawie linków do stron internetowych, sporządzają krótkie notatki w zeszycie wg pytań zadanych w formatkach lekcji, które zostaną ocenione po powrocie do szkoły.
- Wykonanie piosenek przesłanych za pomocą linków do melodii i tekstów uczniowie będą mogli zaliczyć po powrocie do szkoły.
- Przy ocenianiu ucznia, nauczyciel zwraca uwagę na wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązku wynikającego ze specyfiki zajęć. Za dodatkowe prace przesyłane na email ,nauczyciel nagradza ucznia dodatkowymi ocenami.
- Uczniowie będą oceniani za wykonane zadania, zgodne z tematami lekcji, wyznaczonymi przez nauczyciela; śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki wg. podanych linków i opisywanie wrażeń, własnych odczuć [robią zdjęcie zeszytu i wysyłają na wskazany przez nauczyciela adres e-mail lub wypowiedz ustną podczas rozmowy telefonicznej lub lekcji online].
- Za śpiewanie piosenek [indywidualne i grupowe], podczas lekcji online przy akompaniamencie nauczyciela. Prace dodatkowe jak; wysyłanie filmików własnych tzw. koncertów [śpiewu, gry na gitarze, pianinie i innych instrumentach}, będzie oceniane dodatkowo i nie jest to obowiązkowe.
- Przy ocenianiu, nauczyciel zwraca uwagę na zaangażowanie ucznia, wysiłek włożony w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
Technika
- Ocenianie ma na celu:
- monitorowanie pracy ucznia
- przekazywanie informacji odnoszących się do uzyskiwanych przez niego efektów
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
- motywowanie go do dalszych postępów w nauce
- Zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciel kontaktuje się z uczniami poprzez:
- e-dziennik,
- serwis Google (gmail)
- classroom
- zasoby internetowe (https://epodreczniki.pl, https://youtube.com)
- inne, wybrane przez nauczyciela narzędzie do nauki zdalnej.
- Nauczyciel uwzględnia pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i w miarę możliwości dostosuje sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności do indywidualnych sytuacji.
- Nauczyciel bierze pod uwagę w ocenianiu przede wszystkim aktywność, systematyczność i postępy ucznia.
- Podstawowym narzędziem pracy na odległość jest Google Classroom jako obszar roboczy do współpracy uczniów i nauczycieli oraz gromadzenia zadań.
- Każdy uczeń ma możliwość konsultowania z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach konsultacji online lub dodatkowo w innych terminach ustalonych z nauczycielem.
- Każdy rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach wynikających z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, przy wykorzystaniu e-dziennika.
- Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
- odpowiedzi pisemne
- aktywność
- samodzielne uzupełnianie przez ucznia karty pracy lub ćwiczeń
- testy online
- prace wytwórcze
- pomysły zainicjowane ze strony ucznia
- Oceny uzyskane przez uczniów nauczyciel systematycznie wpisuje do dziennika elektrycznego.
- Jeżeli czasowo z przyczyn losowych uczeń nie miał dostępu do materiałów, to zlecone zadania należy wykonać w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Brak oddania/wysłania pracy skutkuje oceną niedostateczną.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę, wówczas obie oceny liczone są do średniej.
Informatyka
- Ocenianie ma na celu:
- monitorowanie pracy ucznia
- przekazywanie informacji odnoszących się do uzyskiwanych przez niego efektów
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
- motywowanie go do dalszych postępów w nauce
- Zadania dydaktyczne będą realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauczyciel kontaktuje się z uczniami poprzez:
- e-dziennik,
- serwis Google (gmail)
- classroom
- zasoby internetowe (https://epodreczniki.pl, https://youtube.com)
- inne, wybrane przez nauczyciela narzędzie do nauki zdalnej.
- Nauczyciel będzie uwzględniał pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i w miarę możliwości dostosuje sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności do indywidualnych sytuacji.
- Nauczyciel weźmie pod uwagę w ocenianiu przede wszystkim aktywność, systematyczność i postępy ucznia.
- Podstawowym narzędziem pracy na odległość będzie Google Classroom jako obszar roboczy do współpracy uczniów i nauczycieli oraz gromadzenia zadań.
- Każdy uczeń ma możliwość konsultowania z nauczycielem prowadzącym zajęcia, w godzinach konsultacji online lub dodatkowo w innych terminach ustalonych z nauczycielem. Nauczyciel udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Każdy rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia, codziennie w godzinach wynikających z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, przy wykorzystaniu e-dziennika.
- Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
- odpowiedzi pisemne
- aktywność
- samodzielne uzupełnianie przez ucznia karty pracy lub ćwiczeń
- testy online
- prace wytwórcze
- pomysły zainicjowane ze strony ucznia
- Oceny uzyskane przez uczniów nauczyciel systematycznie wpisuje do dziennika elektrycznego zgodnie z WSO.
- Jeżeli czasowo z przyczyn losowych uczeń nie miał dostępu do materiałów, to zlecone zadania należy wykonać w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Brak oddania/wysłania pracy skutkuje oceną niedostateczną.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę, wówczas obie oceny liczone są do średniej.
- Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródła)-plagiat, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy.
Ocenianie zachowania
- W czasie nauczania zdalnego nie dokonuje się śródokresowej oceny zachowania.
- Roczna ocena zachowania wystawiona będzie na podstawie:
- dwóch dokonanych w tym roku szkolnym ocen zachowania;
- oceny udziału, zaangażowania, systematyczności, aktywności i właściwych postaw podczas nauczania zdalnego;
- aktywności i kultury zachowania podczas korzystania z komunikatorów i lekcji on-line.
- Nauczyciele zobowiązani są do bieżącej informacji na temat zachowania uczniów.
- W przypadku zagrożenia ucznia oceną nieodpowiednią lub naganną zachowania, rodzic ma być poinformowany na miesiąc przed radą klasyfikacyjną.
Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny