Zespół Szkół w Repkach
Zajęcia w ekopracowni
Nowoczesna edukacja ekologiczna w ekopracowni w Szkole Podstawowej w Repkach została ukierunkowana na zapewnienie uczniom dostępu do wiedzy teoretycznej oraz wykorzystania jej w praktyce. Nauka w ekopracowni umożliwia uczniom zdobycie umiejętności perspektywicznego myślenia, dzięki prowadzeniu obserwacji i doświadczeń, a także prowadzeniu zajęć w terenie oraz analizy ich wyników przy wykorzystaniu wyposażenia powstałej pracowni.
Dzięki wyposażeniu nowej pracowni realizacja celów programu z przyrody będzie w pełni możliwa. Edukacja ekologiczna i przyrodnicza ma formę niezwykle ciekawą i przyjemną dla uczniów, co wpływa na wzrost ich motywacji do nauki.
Możliwość zastosowania takich środków dydaktycznych jak: tablica interaktywna, rzutnik multimedialny, mikroskopy¸ symulatory procesów przyrodniczych pozwolą na bezpośrednią obserwację środowiska przyrodniczego oraz zjawisk w nim zachodzących. Realizacja programu edukacyjnego w nowoczesnej pracowni pozwoli na znaczący wzrost świadomości ekologicznej, wiedzy i umiejętności uczniów oraz osiągania przez nich sukcesów.
Ogólnym celem edukacji ekologicznej jest wzbudzenie wśród uczniów zainteresowania ekologią i otaczającym światem przyrody. Tematyka realizowanych zagadnień ma na celu umożliwienie uczniom rozumienia związków przyczynowo-skutkowych w relacjach zachodzących między człowiekiem a przyrodą, pogłębianie ich wiedzy na temat świata, fauny i flory oraz problemów ochrony środowiska.
Zastosowano następujące metody pracy: pogadanki, mini wykłady, obserwacje, przeprowadzanie doświadczeń, metody aktywizujące: „burza mózgów”, „ drzewo decyzyjne”, mapa mentalna, inscenizacja, śnieżna kula, analiza plansz, map, programów multimedialnych, rozwiązywanie zadań z kart pracy, rozwiązywanie testów z zakresu ekologii i ochrony środowiska, projekcja filmów, korzystanie z Internetu, wykonywanie plansz, ulotek informacyjnych oraz prezentacji multimedialnych, przygotowanie wiadomości o tematyce ekologicznej na gazetki szkolne, oznaczanie gatunków roślin i zwierząt za pomocą klucza, zajęcia w terenie, udział w konkursach, uczestnictwo w wycieczkach, udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego, organizacja uroczystości o charakterze ekologicznym.